Az idei Hungaropack Magyar Csomagolási Versenyre több mint félszáz nevezés érkezett.
Harmincnyolcadik alkalommal rendezte meg a CSAOSZ a Magyar Csomagolási versenyt, amelyre 32 vállalattól 53 nevezés érkezett, ezek közül 39 a fogyasztói- és gyűjtő-, 14 pedig a szállítási csomagolás kategóriába tartozott. A nevező cégek között rendszeres pályázó 22, visszatérő 3 és először pályázó 6 (ebből 3 társnevező) vállalat volt. Az ünnepélyes díjátadót november közepén tartották a CSAOSZ éves konferenciájának záróeseményeként. A Magyar Műanyagipari Szövetség különdíját az ALPLA Műanyag Csomagolóipari Kft. kapta, míg a POLIMEREK Szaklapét a DS Smith Packaging Hungary Kft., az Infineon Technologies AG Cegléd és az OVM-Karsai Zrt. közös nevezése.
A verseny alapvető célja az évtizedek során nem változott, a hazai csomagolástechnika előrehaladásának bemutatása és az újdonságok mielőbbi széleskörű elterjesztésének önzetlen segítése. E célt a verseny bizonyosan betölti, mert fél évszázad után nemcsak megmaradt, hanem meg is tartotta a szakma mozgósító erejét.
A zsűri döntése értelmében Hungaropack díjat kapott a DS Smith Packaging Hungary Kft., az Infi Technologies AG Cegléd és az OVM-Karsai Zrt. közös nevezése, az Infineon Econo innovatív csomagolási megoldás. A HUNGAROPACK díjon felül a nevezés a POLIMEREK szaklap különdíját is kiérdemelte.
A pályázó felülvizsgálta és újratervezte az Infineon Econo termékeinek csomagolási folyamatát, ezzel az alábbi eredményeket sikerült elérni:
- logisztikai optimalizálás mind a külső, mind a belső folyamat tekintetében,
- automatizálás: a fejlesztés eredményeként vált lehetővé a csomagolási folyamat teljes automatizálása,
- gyártói oldalon egy teljesen digitalizált folyamat került bevezetésre,
- CO2 lábnyom csökkentése a hullámpapírlemez alapanyag optimalizálásával
- 100%-ban újrafelhasználható anyag választása: PU alapanyag kiváltása visszaforgatható PET-re,
- univerzális dobozkonstrukció kialakítása hatféle különböző termék számára,
- terméksérülések kiküszöbölése: az újcsomagolási konstrukcióval, a kevésbé sérülékeny, robusztusabb és hatékonyabb kialakításból adódóan nagyobb védelmet biztosít a termékeknek a külső hatásoktól,
- felhasználói élmény növelése: egyszerűen, eszköz nélkül is nyithatóvá, valamint automatizálásban is alkalmazhatóvá és egyben dézsmabiztossá vált a csomagolás.
Összességében az új csomagolás sikeresen teljesítette az autóipart jellemző szigorú csomagolási sztenderdeket. A projekt eredményeképpen éves szinten az elért eredmény: 750 000 euró költségés 100 tonna anyagmegtakarítás.
A Magyar Műanyagipari Szövetség különdíját kapta:
Az ALPLA Műanyag Csomagolóipari Kft. és az UNILEVER Magyarország Kft. 100% rPET tartalmú öblítős flakon közös nevezése.
A pályázó a nevezett csomagolással nagymértékben csökkentette a termék karbon-lábnyomát. A flakon alapanyaga teljes egészében reciklált PET, tömege 46,2 g.
Az újrahasznosított műanyag enyhén szürkés árnyalata a színes, nyomtatott, teljes felületet beborító zsugorcímke (amelynek anyaga szintén PET) miatt nem látható, így ez a hátránya nem érvényesül.
KÉT MAGYAR DÍJ A WORLDSTAR 2021 CSOMAGOLÁSI VILÁGVERSENYEN
A HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Verseny díjazottjai jogot nyertek arra, hogy induljanak a Csomagolási Világszövetség WorldStar csomagolási világversenyén. E fórumon a magyar tervezők hagyományosan jól szerepelnek, az elmúlt évi verseny díjazottjai közül hét társaság indult ezen a világversenyen és hárman összesen két díjat és egy oklevelet nyertek, amivel 117-re emelkedett az 1997 és 2020 között elért elismerések száma. Az idei két magyar nyertes csomagolás az Intergráf Digiflex Kft. TOLLE szeletelt sajt fogyasztói csomagolása és a Neopac Kft. Manna arcradír újrahasznosított tubusban nevezése.
Egyedülálló érdekességet is bemutatott a WorldStar 2021. A nemzetközi mezőny jövőbe mutató csomagolása a HolyGrail Digital Watermarks szintén megkapta a világ elismerését. A cég 2 vagy 3 dimenziós dombornyomással készült digitális vízjeleket integrált be a csomagolásba, további funkciókat adva ezzel valójában intelligens csomagolást hoztak létre. Ez az intelligencia felhasználható a csomagolás teljes életciklusa alatt, beleértve a válogatást és az újrafeldolgozást is, így megnövelve az újrahasznosítás arányát és hozzájárulva a körforgásos gazdasághoz.
A HolyGrail projekt a New Plastics Economy – Új műanyag gazdálkodási rendszer – programból indult ki, és az AIM, azaz az Európai Márkaszövetség égisze alatt zajlik. Az európai regionális GS1 szervet, a GS1 in Europe is tagja a projekt konzorciumának és fontos szerepet játszik a GS1 szabványok helyes alkalmazásának támogatásában.