5'
Megjelenés: 2020. június 5.
Szerző: J. Mező Éva Kategória: InterjúKonferenciaKutatás-fejlesztésMMSZ hírekOktatás

Megváltoztatni a megváltoztatható dolgokat

Bíró Gergő Zalán tovább gondolta és tovább adja kortársainak az MMSZ konferencián hallottakat

 

A KÖRNYZETKÁROSÍTÓ ANYAG – majd a következő dián az ANYAG áthúzva, és feltűnik helyette az a szó: EMBER. Az üzenet nem új. A műanyagiparban dolgozók alaptézise. Ami most mégis különössé teszi ezt a mondatot az az, hogy ezt egy 17 éves fiatalembert hallhattuk. Bíró Gergő Zalán, a székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium 11.c osztályos diákja decemberben vett részt az MMSZ Az ember alkotta anyag – a XXI. század anyaga című konferenciáján, ahol dr. Czigány Tibor akadémiai székfoglalóját hallgatva kapta az inspirációt arra, hogy tovább gondolja és tovább adja az ott hallottakat kortársainak

Bíró Gergő Zalán tudományos diákköri előadására hívott meg fizika tanára, Vörös Ágnes. Teljesen megtelt a tanterem, közel harminc diák volt kíváncsi erre a szerda délutáni fakultatív programra. Előzetesen annyit tudtam Gergőről, hogy gyakorlott előadó, korábban szépbeszéd és retorika versenyt is nyert, és elmélyülten tanulmányozza az őt körülvevő világot. De nemcsak tanulmányozza, bevon ebbe másokat is. Felelősségre sarkall. Családot, diáktársakat, tanárait, mi több, kilépve iskolája falai közül, felkeresi előadásával egyre szélesebb körben kortársait is. Gergő előadása kezdetén kijelentette, a környezetvédelem hatalmas területet ölel fel, így ő ezen belül csak arról a kiragadott témáról beszél, ami talán legközelebb áll társaihoz és amiről azt gondolja, korosztályának módjában áll változtatni. Vagyis a műanyag csomagolóanyagok előnyeiről, sokoldalúságáról, a túlcsomagolás veszélyeiről, kismértékű újrahasznosításáról és a műanyagokkal való szemetelésről.

Ha  ennyire  értékes  anyagról  beszélünk,  ha  ennyire  sokoldalú a felhasználása, ennyi jó tulajdonsága van, akkor hol a hiba? Miért támadják olyan sokan a műanyagot? – tette fel a kérdést hallgatóságának. A válasz, amit a középiskolások kaptak: ne a műanyagot hibáztasd, hanem magadat, ha műanyagszeméttel találkozol! Felsorakoztatta a környezetvédők által hozott érveket (csapvizet igyál saját üvegből, vászon táskával járj bevásárolni, ne vegyél több élelmiszert, mint amire szükséged van), de adott alternatívát is – gyűjtsd szelektíven a hulladékot, komposztálj, javítsd/ javíttasd meg újra, ami elromlott, ne vegyél meg valamit csak azért, mert jól néz ki, szép a csomagolása, de ami a legfontosabb: lépj ki a komfortzónádból és változtass a szemléleteden, s ha ezzel megvagy, változtass társaidén is.

Soha nem érkezett hozzánk eddig visszajelzés, milyen szinten gyűrűzik tovább a Magyar Műanyagipari Szövetség rendezvényének hatása. Gergő elköteleződése talán ezért is nyűgözött le minket. Előadását követően elárulta, tájékozottsága a kémia és a környezetvédelem terén, kiállása a műanyagok mellett nem azt jelenti, hogy vegyészmérnöknek készül. Az orvosi pálya vonzza.

Hogyan terelődött mégis ebbe az irányba a figyelme?

Egyházi iskolába jártam, ott találkoztam először a teremtett világ védelmével, minden más ennek egyenesági leszármazottja. Ott kerültem kapcsolatba Nobilis Márió atyával, több előadását hallgattam meg ezzel kapcsolatban, ezt követően kezdtem el ezzel a témával foglalkozni, amit megerősített az MMSZ decemberi rendezvénye a Magyar Tudományos Akadémián, különösképpen dr. Czigány Tibor akadémiai székfoglalója. Ez egy nagyon meghatározó előadás volt, élvezetes és szemléletformáló. Ott kaptam ihletet. Ezt követően készítettem el ezt a prezentációt, ami úgy tűnik, egyre több diáktársamat érdekel. A téma azonban továbbra is formálódik bennem, folyamatosan hozzáolvasok és az előadásomat is ennek megfelelően alakítom.

Ami engem a mai előadásában megragadott, az az volt, hogy nem csak a saját érdeklődését elégíti ki, hanem fontosnak tartja, hogy saját korosztályának szemléletét is formálja. Ez tudatos törekvés?

Igyekszem mindig elmondani másoknak is azt, amit gondolok. Tisztában vagyok persze azzal is, hogy mindenkire nem lehet hatni ilyen előadással meg poszterekkel, de ha már abból a 30 diáktársamból, aki ma meghallgatott, legalább ötöt megfogott az, amiről beszéltem, és a jövőben ezekre ők is odafigyelnek majd, aztán később gyerekeiknek is ezt tanítják, esetleg rászólnak barátaikra, hogy például a PET palackot ne dobják a sima kukába, már célba ért az üzenetem.

Ez a mai volt a harmadik előadásom, de sikerült megtartanom egy másik középiskolában is, tanárnőm pedig abban segít, hogy elvigyük a város még több iskolájába, de ha lehetőség adódik, szívesen bemutatom a prezentációmat más városokban is. Ez egy olyan téma, amit folyamatosan frissíteni kell, mert több adat és információ nem állja meg évek múlva a helyét, de én ezt szívesen csinálom. Szerintem olyan információk vannak benne, ami sok embernek hasznos lehet. Azért is gyűjtöttem össze a végén olyan tanácsokat, amik a gyakorlatban is felhívják a figyelmet arra, mi mit tehetünk környezetünk védelméért, bár ezekkel sok helyen lehet találkozni, de tanórai keretek között jobban koncentrálódik e felé kortársaim figyelme, hogy megjegyezzék ezeket, míg egy buszmegállóban kihelyezett plakátot egyáltalán nem biztos, hogy elolvasnak.

Említette a teremtésvédelmet, melynek kapcsán a műanyagot emelte ki. Miért éppen ezt?

Azért, mert a műanyagot éri az a vád, hogy ördögtől való, és nevezik meg a környezetszennyezés fő bűnbakjának. Eddig mindenhol azt hallottuk, hogy veszélyezteti az élővilágot, hogy az óceánokon és tengereken műanyagszigetek alakulnak ki, az akadémiai előadás azonban ráirányította a figyelmemet arra, hogy meg kellene azt is vizsgálnunk, mi van a felszín alatt. A média által ismertetett és a valóság közötti különbségen kezdtem el gondolkodni és kialakítani azokat a napi rutinszerű feladatokat, amit bárki megtehet azért, hogy a műanyag ne szemétként éljen a köztudatban. Tanáraim segítségével például átgondoltuk, mi lehet a feladat ezzel kapcsolatban az iskolában, így a folyosókon elhelyezett szelektív gyűjtők mellett a Diákönkormányzat felvette tervei közé papírból készült szelektívhulladék-gyűjtő edények termekben történő elhelyezését is. Én magam egy ideje olyan tollat használok, amiben lehet betétet cserélni, otthon pedig szigorúan szelektíven gyűjtünk mindent, amiben partnerek szüleim és testvéreim is. Székesfehérváron élek, az önkormányzat itt már évek óta megvalósította a lakosság körében a szelektív gyűjtést, de emellett építettünk a kertünkben még három komposztálót is. Amikor hazamentem decemberben a budapesti előadásról, elmondtam a családomnak, mit hallottam. Örültem annak, hogy mindenki egyetértett azzal, hogy otthon is meg kell mindent tennünk annak érdekében, hogy amit csak tudunk, újrahasznosítsunk.

Azt mondta, orvosnak készül. Azon gondolkodom, hogy az orvos tudomány irányában vajon hogyan lehet érvényesíteni a környe- zettudatosságot akkor, amikor az orvosi eszközök nagy részét egyszer használatos eszközök teszik ki, és a műanyagipar csúcs- technológiája, a 3D nyomtatás is már az orvostudományt szolgálja.

Gerincproblémám miatt sajnos születésem óta sok időt töltök orvosok között, viszont nagyon megtetszett ez a világ. Kiskorom óta vonzódom az orvostudományhoz, talán innen jött az érdeklődésem a biológia, a fizika és a kémia iránt. Ugyanakkor, mivel sok időt töltök kórházakban, nem kerülte el figyelmemet az sem, hogy például egy műtét után egész halom egyszer használatos eszköz kerül a szemétbe. Azt gondolom, ennek lehet más megoldása is. Van még időm arra, hogy kigondoljam, hogyan. Bizonyosan van olyan területe a gyógyításnak, amin a környezettudatosság szellemében kell változtatni. Talán ezért alakult ki az átfogó érdeklődésem, mindenesetre azon leszek, hogy új ötletekkel itt is megváltoztassam a megváltoztatható dolgokat.